Pozyskiwanie funduszy

Sponsoring a filantropia

Dzień dobry, jestem przedstawicielem projektu studenckiego ds. fundraisingu, chciałbym Państwu zaproponować działania marketingowe.

Dla osób znających szczegółowe znaczenie poszczególnych słów przedstawione zdanie jest „pomieszaniem z poplątaniem” i sygnalizuje, że osoba wypowiadająca te słowa niekoniecznie zna się na rzeczy i lepiej nie zaczynać z nią współpracy.

Decyzję o współpracy często podejmować będą osoby z działów marketingowych, które dokładnie znają znaczenie poszczególnych słów więc polecam przyswojenie sobie krótkiego słowniczka (źródło Wikipedia):

REKLAMA

(z łac. reclamo, reclamare ‘odzew’; re 'w tył, znów, naprzeciw’ i clamo, clamare ‘wołać’) – informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki).

SPONSORING

forma promocji. Jego istotą są skojarzenia, dzięki którym pozytywny obraz sponsorowanego przenosi się na sponsora.

Filantropia

(stgr. φιλανθρωπία, philanthrōpia – dobroczynność, życzliwość; φιλάνθρωπος, philánthrōpos – kochający ludzkość) – działalność osób bądź instytucji polegająca na bezinteresownym udzielaniu pomocy finansowej lub materialnej potrzebującym.

Czy teraz pierwsze zdanie też wydaje Ci się absurdalne?

Przekładając na bardziej zrozumiały i potoczny język: reklama jest wtedy gdy wieszamy baner lub leci spot promocyjny przed filmem na youtube. W sieci skutecznie działają adblocki, a jak komuś się zdarzy oglądać zwykłą telewizję to w przerwie reklamowej idzie zrobić herbatę lub do toalety. Nie jest to szczególnie skuteczny sposób dotarcia do obiorcy, a szczególnie jeżeli odbiorca jest z wymagającego młodego pokoleniem, które wybitnie nie lubi wciskania czegoś na siłę.

Tu pojawia się przestrzeń na sponsoring i współpracę firm z projektami studenckimi. Sponsor chce przeniknąć do środowiska studencko/młodzieżowego i czerpać z jego pozytywnego wizerunku oraz pojawić się w miejscach w których nie ma szans wykupić reklamy, a nawet jeżeli to nie zostanie ona dostrzeżona przez studentów.

Reklama w sieci, jeżeli już Wam się pojawi to 15-30 sek i raczej wzbudza zirytowanie. Plakat na przystanku ktoś przeczyta raczej z nudów.

Firma, która się pojawi np na rozgrywkach sportowych uczelni, ma szanse, że zawodnicy i widzowie napatrzą się na jej logo w chwilach emocjonalnego uniesienia, ale na pewno będzie gdzieś w tle.

Filantropia natomiast to jest poproszenie o środki na ważny i słuszny cel, ale bez zobowiązania marketingowego. W ten sposób można zbierać na stypendia dla studentów (np. program stypendialny dla studentów z niepełnosprawnością PWr). Bardzo ważnym elementem filantropii jest podziękowanie dla darczyńcy oraz połoga czyli realizacja celu na jaki się zbierało środki.

  • ograniczona
  • informacja
  • korzyśi jednostronne
  • bez ograniczeń
  • uwiarygodnienie reklamy
  • korzyści dwustronne
  • bezinteresowność
  • posługa

Autor

Swoją wiedzę zdobyłem w praktyce, a później uzupełniłem ją uczestnicząc w szkoleniach i czytając literaturę. 

KAmiL NAwirski

;

Ostatnie wpisy