Pozyskiwanie funduszy

Dlaczego firmy inwestują w sponsoring projektów studenckich?

Zastanawiając się, jak opisać korzyści naszego przyszłego partnera warto się zastanowić, dlaczego może on być zainteresowany współpracą z nami. Oto kilka powodów:

skuteczność dotarcia przekazu do odbiorców

baner reklamowy na wydarzeniu jest widoczny dla  uczestników znacznie dłużej niż 30 sekundowa reklama w TV. Co więcej, jeżeli ktoś chce promować się wśród studentów ma wyselekcjonowaną grupę odbiorców czego telewizja nie może zapewnić. Dodatkowo wcześniej przy okazji promocji wydarzenia już pojawia się informacja o sponsorze. Ta informacja może pojawić się w miejscach, w których nie ma możliwości komercyjnego wykupienia reklamy: np. plakaty na terenie uczelni czy informacja w serwisie miejskim.

kształtowanie prostudnckiego, czy też młodzieżowego wizerunku sponsora

Firmy, które chcą się identyfikować z taką grupą odbiorców będą przy projektach studenckich. Jest też druga strona medalu czyli firmy, które boją się wystawać swoje logo na imprezie studenckiej, bo nie wiadomo jak się skończy. Należy to uszanować i szukać dalej.

możliwość zwiększenia znajomości i rozpoznawalności marki/firmy wśród odbiorców

W szczególności nowe marki potrzebują opatrzeć się grupie docelowej, zanim zaczną sprzedawać. Jak już żacy będą rozpoznawać dany logotyp i dobrze go kojarzyć to prawdopodobnie w przyszłości sięgną po ten produkt. Firmom zależy na tak zwanej  spontanicznej świadomości marki, czyli osoba zapytana o produkty z danej dziedziny wymieni m.in. tę firmę (przykładowo zastanów się jakie znasz energy drink? Czyli warto czasem rozdać zgrzewkę napoju na imprezie studenckiej).

dużo większa efektywność niż reklama

Jak reagujesz na reklamy? Większość z nas już pomija banery na ulicach miast a 46 % internautów ma zainstalowanego adblocka (Polska jest liderem światowym – stan na 2018 rok link: https://www.spidersweb.pl/2018/01/adblock-w-polsce-reklama.html). Ale jak ciekawe wydarzenie odbywa się niebawem w Twojej Uczelni to sam wchodzisz na ich profil na FB, stronę www i czytasz posty. Po wydarzeniu oglądasz zdjęcia w internecie i czasem czytasz podsumowanie. Tu jak pojawi się logo. czy nazwa firmy na pewno ją zapamiętasz.

możliwość kształtowania postaw konsumpcyjnych

Wywoływania popytu na swoje produkty, odróżnienie go od konkurencyjnych, zwrócenie uwagi na cechy produktu, dzięki powiązaniu z konkretnym towarzystwem, wydarzeniem czy ideą.

jasny przekaz przy związaniu się z daną dziedziną

Przykładowo: sport – zdrowie, sukces, sztuka – prestiż, elitarność, instytucje społeczne – opiekuńczość odpowiedzialność itp.

Zawsze przygotowując zaproszenie do współpracy, zastawów się, na czym im może zależeć i podkreśl to.
Mogą to być powody mniej oczywiste. Szef firmy w trakcie studiów działał społecznie i chce pomóc obecnym studentom. Firma chce być rozpoznawalna, ponieważ rekrutuje studentów do pracy. Na tym poziomie można nawiązać współpracę bardziej zaangażowaną z firmą, proponując jej np. prowadzenie warsztatów dla studentów, czyli wsparcie niefinansowe

Autor

Swoją wiedzę zdobyłem w praktyce, a później uzupełniłem ją uczestnicząc w szkoleniach i czytając literaturę. 

KAmiL NAwirski