Z życia wzięte
Jedna z pierwszych udanych zbiórek na cel studencki: Space is More. Ówcześnie była to zbiórka z największą liczbą wpłacających. Ponad 1000 osób wpłaciło 2295% założonej kwoty.
Obecnie w Polsce funkcjonuje wiele portali, które umożliwiają takie zbiórki, np:
- Wspieram.to,
- PolakPotrafi.pl,
- Crowdfunding.pl,
- Zrzutka.pl – zwracam uwagę na ten portal, ponieważ daje on wpłacającemu możliwość wpłaty prowizji, ale jej nie wymaga)
Są też portale specjalizujące się w zbiórkach charytatywnych, np. SiePomaga.pl
Projekty na skalę światową mogą się pokusić na skorzystanie z portali, które są rozpoznawalne międzynarodowo, np. www.kickstarter.com
Czytelne zestawienie prowizji w platformach zostało opublikowane przez portal mambiznes.pl (aktualizacja 24 luty 2020).
Kluczem do sukcesu w crowdfundingu jest kapitał społeczny, czyli zaangażowanie dużej liczby osób, które chcą wesprzeć dane działanie. Może to wynikać z wieloletniej rozpoznawalności organizacji i jej dotychczasowych działań albo z inicjatywy, która poruszy serca i będzie się viralowo rozprzestrzeniać. Wspomniane Space is More był pierwszym projektem, w którym studenci w Polsce byli w finale konkursu NASA, a uczelnia nie miała już środków, żeby ich wysłać – to był impuls, który zadziałał.
Równie dobrze zadziałała „najbrutalniejsza kampania społeczna w Polsce”: Mafia dla psa. Ponad 100 tys. zł od internautów i jeszcze 1,6 tys. euro z reklam. Niespełna 3 minuty filmu spowodowały setki darowizn i przekazywanie materiału dalej.
Autor
Swoją wiedzę zdobyłem w praktyce, a później uzupełniłem ją uczestnicząc w szkoleniach i czytając literaturę.
Ostatnie wpisy
#40 Młodzi dla biznesu
🔈Przedsiębiorczość w liceum – od pierwszych pomysłów do pierwszych sukcesów Jak odnaleźć swoją...
#39 Od studenta stażysty po CEO — rozmowa z founderem Vaqat
🔈 Jak odnaleźć swoją ścieżkę zawodową i znaleźć “siebie” na rynku pracy? Jedną z odpowiedzi na to...